Whirly

2013-07-22
14:18:00

Citron Cupcakes

Här kommer ett recept som jag brukar baka lite nu och då, både söta och syrliga med citronsmaken.
 
 
Citronmuffins (12 st)
100 g smör
3 st ägg
2 dl socker
1 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
rivet skal och pressad saft från ½ citron
 
Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt mjölk och smör. Blanda i mjöl och bakpulver. Rör i citronskal och saft. Klicka ut smeten i muffinsformarna som måste stå i en muffinsform, fyll formarna till hälften.
 
Gräddning
Grädda muffinsen mitt i ugnen i 200 grader ca 15 minuter. Låt dem kallna under bakduk.
 
Citronfrosting (OBS! Dubbelsats, då jag tycker det blir för lite med enkelsats)
100 g rumstempererat smör
200 g philadelphiaost naturell
6 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
pressad saft från 1 citron (eller efter smak)
 
Rör ihop alla ingredienser och färgsätt gärna med lite karamellfärg för skojsskull. Garnera med strössel.
Kommentar:
2013-08-03 @ 19:13:19
#1: Mamma

SUPERGOA, jag lovar

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: